8 marca 2010

CHUNKY MOVE - taniec z obrazem



Mortal Engine


Tekst na podstawie wywiadu Josepha V. Melillo (www.bam.org ) z Gideonem Obarzanekiem – współzałożycielem Chunky Move (1995), australijskim choreografem, reżyserem dwóch przedstawień, korzystających z audiowizualnej ekspresji nowych mediów,
Glow oraz Mortal Engine.

Glow jest półgodzinnym performancem audiowizualnym; zabawą i poznawaniem nowej idei, próbą zrozumienia relacji między tancerzem a wideo rzucanym na niego podczas wystepu. Relacji dość symetrycznej i dosłownej.
To ewoluowało w Mortal Engine, czyli w stronę pracy z taką formą świetlną, jak partykuły, częściowo niezależne, rządzące się własnymi prawami, decydujące o swoim zachowaniu. Teraz aktor dzieli przestrzeń, scenę (będącą ekranem), z kolejnym aktorem – obrazem, własnym cieniem, który zyskał dygitalne życie. Tworzy się bardziej złożone i organiczne środowisko, budzące większe napięcie w interakcji ciała z obrazem.

Obarzanek współpracuje z Friederem Weissem, projektantem systemów interaktywnych, z którym zrobił Glow. Dzięki niemu to ruch i lokalizacja tancerza generowały obraz, który zmieniał się w czasie rzeczywistym. Oznaczało to, że performer ma większą swobodę i nie musi pilnować linearnego i niezmiennego zapisu obrazu.
Przy produkcji Mortal Engine pojawił się kolejny ważny człowiek - Robin Fox, artysta laserów i dźwięku. To on pomógł stworzyć dzieło synestetyczne, gdzie obraz i muzyka zlewają się w działaniu.


GLOW

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz