7 grudnia 2009

McLaren - z historii animacji i VJingu (fragment pracy)



...twórcy, którzy prowadzili w tym samym czasie i zupełnie bez wzajemnej wiedzy o sobie, eksperymenty z taśmą, z której zdrapywali emulsję, a później nanosili na nią swoje malarstwo, a także traktowali muzykę jako integralną część filmowej kompozycji, to Norman McLaren i Len Lye. Pierwszy z nich związany z wytwórnią NFB, która ma na swoim koncie takie produkcje jak 2001: Odyseja kosmiczna czy wideo zespołu Talking Heads, nazywany był „poetą animacji“, od początku swojej pracy mocno dążył do zgrania dźwięku z obrazem, co widać w pracach tj.: Pętle (1940), Kropki (1940), w których skomponował ręcznie narysowaną ścieżkę muzyczną. Muzyka była wręcz jednym z pędzli McLarena. Kiedy tworzył Spadaj tępaku, pędzel tańczył po taśmie malując w rytm muzyki. Wówczas stwierdził : To jest ruch w muzyce, nie jakaś ilustracja czy barwa, czy harmonia. To ruch jest wspólnym mianownikiem obrazu i dźwięku.
Idee tę przeniósł później na swoje filmy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz